? ??????????????Glowing Nights? ????? ?? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??4 Grabs Today. 3707 Total Grabs. ????
??Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ?????Pink Burn? ????? ?? ???Rating: 4.7 (47 Ratings)??4 Grabs Today. 7172 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Spatial BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, October 16, 2009

Falsafah Pendidikan Sains

Bukan setakat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Guru je yang ada....terdapat juga Falsafah Pendidikan Sains..ehem2..lagi bagus kalau ada Falsafah Pendidikan Kimia...=)....

Dengan adanya Falsafah Pendidikan Sains, maka terbuktilah bahawa sains merupakan satu cabang ilmu yang begitu besar dan diambil serius....Pendidikan sains adalah untuk melahirkan insan yang berilmu pengetahuan, berkemahiran serta memenuhi ciri- ciri insan kamil terhadap alam sekeliling nya....


Berikut merupakan teks Falsafah Sains :

"Pengetahuan tentang pengertian ilmu pengetahuan yang sistematik yang boleh diuji serta dibuktikan dengan kebenaran yang boleh dianggap sebagai ilmu tertinggi serta mampu menjadi dasar padailmu- ilmu lain"


Berikut pula merupakan teks Falsafah Pendidikan Sains:

"Selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara,Pendidikan Sains di Malaysia memupuk budaya sains danteknologi dengan memberi tumpuan kepadaperkembangan individu yang kompetetif, dinamik,tangkas dan berdaya tahan serta dapat menguasai ilmusains dan ketrampilan teknologi"


Apa yang diperihalkan dengan jelasnya menunjukkan bahawa negara ingin mewujudkan masyarakat yang berbudaya sains dan teknologi. Bermakna bahawa selain daripada mewujudkan saintis dan teknorat yang secara langsung akan memajukan negara, individu secara keseluruhannya perlu celik sains dan teknologi.

Maka, dari itulah pendidikan sains yang dirancang adalah berteraskan proses, hasil dan sikap yang laksanakan di sekolah-sekolah kini. Berhubungan dengan apa yang dipanggil modal insan yang termasuk dalam agenda untuk rancangan Malaysia ke-9.

0 comments: