? ??????????????Glowing Nights? ????? ?? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??4 Grabs Today. 3707 Total Grabs. ????
??Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ?????Pink Burn? ????? ?? ???Rating: 4.7 (47 Ratings)??4 Grabs Today. 7172 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Spatial BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, October 23, 2009

Simulation

'simulation' iaitu simulasi..

simulasi merupakan satu kaedah atau pendekatan yang efektif untuk memahami sesuatu proses atau kejadian yang sukar dilihat serta diperhatikan dengan mata kasar..

sebagai contoh..saya merupakan pelajar sains iaitu kimia..saya sentiasa melakukan ekseperimen untuk mengkaji mengenai suatu tindak balas..

tindak balas tersebut tidak dapat dilihat dan apa yang saya mampu lihat hanya lah perubahan yang berlaku serta hasil akhirnya..

tetapi..disebalik yang dapat saya perhatikan..sebenarnya..telah berlaku proses yang tidak boleh dilihat yang mana ianya melibatkan atom- atom di dalam sistem tersebut..

jadi..simulasi membolehkan kita untuk mengetahui bagaimana proses itu berlaku dan mampu memberi pemahaman yang lebih mendalam kepada kita tanpa perlu mengetahui melalui satu penerangan yang panjang lebar dan rumit..

dengan simulasi, ianya akan memaparkan apa yang berlaku jika kita menggunakan bahan tindak balas yang berlainan,,dan membolehkan kita membuat perbezaan jika menggunaka bahan tindak balas yang dimanipulasikan..

bukan sahaja mengenai eksperimen kimia, malah semua subjek sains akan dapat menggunakan kaedah ini untuk mengetahui mengetahui tentang sesuatu eksperimen..simulasi juga dapt dijadikan sebagai rujukan untuk kita memahami tentang suatu eksperimen..

jika di dalam buku hanya terdapat penerangan dan gambar yang statik sahaja, tetapi ia nya amat berlainan dengan simulasi..simulasi merupakan imej yang bergerak dan membuat kita semakin berminat untuk belajar..

kaedah ini juga amat sesuai diperkenalkan kepada pelajar- pelajar saya kelak..insyaALLAH..

0 comments: